Friday, June 03, 2011

pantang larang orang duludulu boley pecaya ke???

hye korangkorang!!
malam nie aku nak cite tentang pantang larang orang duludulu...
nape aku tetibe cite tentang nie pulak??
takdelah, aku cume nak tau boley ke kite pecaye pantang larang zaman duludulu nie??

pantang larang yang selalu kite dengar:
 
jangan makan bontot ayam nanti mulut becok..
[eley, ke mak nak makn sebab tue xkasi makn?? takot habis ea.. haha]

anak dara tak boley duduk kat tangga nanti tak kawen sampai tua..
[kalau duduk dekat tangga orang nak lalau pon susa, sebab tue xkasi duduk dekat tangga]
 
jangan nyanyi mase masak nanti dapat laki tua..
[da syok menyanyi takot tak perasan laoknye hangos nanti,tue tak kasi nyanyi mase masak]
 
 jangan potong kuku waktu malam nanti mati..
[takot terpotong jari je, yela malam kan gelap..]

lepas makan jangan lap tangan dekat baju nanti miskin..
[nanti baju ko tue kotor, sebab tue lepas makan jangan lap tangan dekat baju]
 
 
 boley masok akal tak ape yang aku cakap tue???
aku bukan nak petikaikan orang duludulu..
tapi sebenarnye kebanyakan pantang larang tue cume nak takotkan budakbudak je mase duludulu tue..
tapi kekadang aku ikot jugak pantang larang tue, mane tau benda tue betol kan??
 korangkorang lak rase camne ek??
mehla kite kongsikongsi sikit..
xluak pon berkongsi ilmu, bukan bayar pon.. =)
 
 
 
 TANPA DULU TIADALAH SEKARANG.. =)
 
 


terima kasih sudi baca entry nie. lain kali bacelah lagi :)

4 orang kaki sms:

CintaZulaikha said...

org melayu kan penuh ngn adat dan pantang larang...jadi klu tak ikut kan kata kita nih tak melayu plak..sedangkan tak bermakna apa pon pantang larang tuh...klu rasa ada baiknya, ikutlah. kalau rasa diri tuh dah tak caya benda tahyul, terpulanglah...

pendirian masing2..

EedaFizZ said...

Betul tu Cik Atie..semua yg jadi pantang larang orang dulu2 tu utk elakkan benda buruk jd kat anak2, cucu2, cicit2..nak ikut tak salah.selagi tak menyalahi hukum Tuhan takde masalah kan???

myhatiku said...

aha..superlike..:)
tapi nyanyi kat dapo mmg susah nak elak..:D

Atie iskandar said...

kakct: ha, tue la kak.. lgi2 bile dapt mak yang masih berpgg pd adat2 lme nie.. kg tak ikot kte mcm2 lak.. hee...


eedafiz: betolsesangat.. cume kekadang yang tak masok otak tue xyahla nk ikot..


ieka: hee.. ayoo, nanti dapt laki tua..

 
.SEMUA HASIL NUKILAN OLEH ATIE ISKANDAR BHD.