Tuesday, January 24, 2012

sarapan pagi begedil rangup !

ASSALAMUALAIKUM

belum terlambat lagikan kalau aku nak ucap SELAMAT TAHUN BARU CINA untuk semua yang menganut agama budha.. yang merayakan orang cina, tapi aku tengok, melayu yang paling gembira..  aku tak berape gembira sebabnya dapat cuti sekejap je.. sob-sob :'(

disebabkan cuti yang tak berape lame, aku konon-konon rajinkan diri aku membuat sarapan pagi yang sangat berkhasiat ! berkhasiat ke ?? hahaha.. takla. sarapan suke-suke namanya.. asyik mi goreng, nasi lemak, lempeng, so aku ubah sarapan pagi aku sekeluarga dengan begedil rangup !




aku dapat resepi nie dari blog kak azlita .. resepi kat blog dia sume best-best.. dengan teknik-teknik gambar yang dia ambik buat aku kagum ! suri rumah tue tapi bole buat macam-macam.. tahniah kak ita ! lepas nie memang sentiasa godeh-godeh blog kak ita lah untuk cari resepi best-best :)




oklah berbalik pade resepi begedil rangup ni, sangat-sangat senang untuk membuatnya.. bagi yang ada budak-budak dekat rumah tue, bolelah mencuba ye.. tak payah susah-susah nak belanja besar-besar, tak payah beli jajan untuk dorang.. sume tue tak baik untuk kesihatan dan membazir.. so, jom try resepi nie dekat rumah ! :)






resepi nie aku ade gubah sikit, kalau nak yang original bole tengok dekat blog kak ita yang kat atas tadi oke :)

bahan-bahan :
3biji kentang
3keping daging burger / daging cincang
daun sup (racik halus)
2bawang putih (racik halus)
bawang goreng (ikut citarasa sendiri)
garam secukup rasa
lada hitam
beberapa biji telur ayam
serbuk roti

cara-cara :
1. kupas kentang dan rebus sehingga empuk. dah empuk lenyekkan kentang tue.
2. satukan kentang yang dilenyek bersama daging burger, bawang putih, bawang goreng, daun sup, garam, dan lada hitam..
3. gaul rata kesemua bahan dan bentukkan menjadi bebola kecil.
4. salutkan bebola tersebut dengan serbuk roti.
5. celupkan dengan telur dan salutkan dengan serbuk roti lagi.
6. goreng bebola sehingga garing dan angkat.
7. hidangkan bersama sos atau bole dimakan bersama soto.


selamat mencuba :)
terima kasih sudi baca entry nie. lain kali bacelah lagi :)

3 orang kaki sms:

myhatiku said...

Wahh..sedapnye..my fevret begedil!
terliur rase..rajin ea atie msk2 neyh..untungg lah husband to be nnti ;)

♥ p a a n i ♥ said...

wow..nk try la nti..
daging beger tu kne hancurkan ke cmne?

Atie iskandar said...

ikha : samela kite.. feveret ! tue mencuba tue.. seng je.. xsampai 1 jam da siap.. ikha try la buat.. :)


paani : daging burger tue hancurkan dy.. gaul dgn sume bahan2 yg lain..

 
.SEMUA HASIL NUKILAN OLEH ATIE ISKANDAR BHD.