Sunday, March 13, 2011

apam snow white

 dsbbkn smlm aku wat xjd, arini kli kedua aku wat lak..
dgn pnh excitednya aku perap smpi 2jam...
lbhkn gula biar mnis..
kurgkn air biar kers skit..
arini aku wat wrna putih merah...
mase maskkn dlm acuan abh aku ley sbuk lak xksi tuang pnoh2..
soh separuh jer..
mls nk dgr dy bsg2 aku pon ikot je la..
15mnt kukus aku tgk nape jd cm smlm???
frust aku...
nie abh aku la nie, kn da jd cmtu gak..
kli kdua lak aku ltk pnh2 dlm acuan...
15minit dlm kukusn bedebar2 nk tgk jd ape lak kli nie..
skali aku bkk, wah! dy nek cntik..
ske gle...
rase dy pon sedp sbb mnis dy ckup... 
last2 yg xcntik abh n ank sdare aku abskn..
yg cntik lak sdkh kt jrn sblh uma nie..
aku xbape ske sgt nk mkn kuih2 cme ske nk mncuba..
tp 2 pon xperfect ag...
psnie kn cuba jaye ag smpi btol2 bjaye...

nie la hsilnye... tp xcntik sgt...

nie lak nk bg kt jrn sblh..
slamt menjamu slera cik,, hehe..



ok nie aku share resepi dy:


bahan2:
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
1 peket mauripan
2 cawan nasi
3 cawan air
1/2 biji klape parut putih+garam
pewrna 
 

cara2 membuatnya:
-mskkan semua bhn diatas kcuali nasi dan air
gaul rata dan ketepikan
-kisar nasi dan air hgga betuk2 hancur
-masukkan cmpuran kisaran nasi ke dlm bekas yg mgndungi bahn2 td dan sebatikan
-(anda boleh ltk pewrna ikut kesukaan anda) 
-perapkn adunan selama 1 jam
tutup adunan mggunakn kain putih
-panaskn periuk kukus
sapukan mnyak pd lompang @ bks acuan
kukus dlm 3-5mnt
-angkt bekas kukusan
masukkan adunan td ke dlm bks acuan shgga pnh
-kukus selama 10-15mnt mggunakan api sederhana
-setelah angkat taburkan kelapa parut yg tlh dicmpurkn dgn grm di ats apam tersebut

SELAMAT MENCUBA  


p/s: buah cmpedak di luar pagar,
ambk galah tolong jolokkkn,
saya nie baru nk blajar,
lau slh jgn gelakkan,,


terima kasih sudi baca entry nie. lain kali bacelah lagi :)

0 orang kaki sms:

 
.SEMUA HASIL NUKILAN OLEH ATIE ISKANDAR BHD.