Thursday, July 21, 2011

assalamualaikum pakcik....

tempat: politeknik merlimau, melaka
waktu: 9.15pagi

tengah aku dan classmate aku berjalan nak balik bilik, ade sorang pakcik cleaner tengah sapu koridor...
aku lalu sebelah dia sambil bagi salam...

aku: assalamualaikum pakcik..
pakcik: waalaikumsalam...em, anak dari mane ek???
aku: johor bahru.. 
kawan aku: saya dari puchong selangor..
pakcik: johor dekat mane ek??
aku: kota tinggi...
pakcik: yang puchong tue lepas tol ade pasar malam kan??
kawan aku: aah.. pakcik pernah pegi situ ea??
pakcik: dulu pakcik keje kat situ, tolong bapak sedare pakcik.. tapi da lame da..
aku: pakcik da lame keje dekat poly nie??
pakcik: baru lagi, tapi keje macam nie ( cleaner) da lame da...
kitorang: takpelah pakcik, kitorang jalan dulu yer,,, assalamualaikum cik..
pakcik: waalaikumsalam...

korang nak tau ape jadi dekat kitorang pastu???
kitorang nangis...
sebab sebak sangat.... pakcik tue da tua sangat, tapi masih lagi keje camtu... jadi cleaner...
hati aku sayu gile.. sampai tak tahan nak bendung air mata nie lagi...
aku terfikir, mane anakanak dia?? takkan langsung taknak ambik tau..
ke dia takde anakanak?? ke dia tak kawen lagi??
dekat poly aku nie, semua cleaner orang tua... mane pergi yang mudamuda??
malu ke keje camtu??
kalau malu kenape bagi makmak n ayahayah keje camtu???
aku tak boleh tengok keadaan camtu...
hati aku cepat sayu..
walaupon aku tak kenal sape dorang, tapi aku dapat rase...

em, nie bukan untuk korang je, tapi untuk aku jugak..
mari kite samesame menghargai kedua ibu bape kite..
jangan sampai biarkan mak ayah kite keje camtu... kesian dorang da tua.. tak kuat lagi..
dorang da cukup susah besarkan kite dulu, takkan kite masih nak suruh dorang rase susah lagi di akhir usia dorang nie???
bagilah kesenangan dekat dorang walaupon tak semewah mane...
tue pon da cukup buat dorang rase gembira...
ingat yer kawankawan...
kesenangan kite hari nie adalah berkat dari ibu bapa kite...
redhanya ibu bapa kite, senanglah hidup kite...
jangan pernah belakangkan kedua ibu bapa kite...
ALLAH laknat anak yang derhaka, yang lupe ibu bapa...

sayangilah kedua ibu bapa kite, insyaallah selamat dunia dan akhirat....


 
 






terima kasih sudi baca entry nie. lain kali bacelah lagi :)

6 orang kaki sms:

sya fieqa said...

kat mktb piqa pon cleaner rmi pkcik n mkck y tua2..
hurm...;(

cendawanpink said...

haishhh..kalo aku tgk pon aku sedey gak dowh..even tgk org kutip tin pn aku xleh nk tgk sgt..mule dlm ati sumpah seranah anak2 die la,sedare mare die la..huhuu..

Atie iskandar said...

@sya fieqa kesian kan... sedih je rase...

Atie iskandar said...

@cendawanpink kan.. same ar c aku.. klu btol2 susa ley trima lg, tapi klu ade ank jns lpe mak bpk mmg xgune dpt ank cmtu...

CintaZulaikha said...

mak akak da masuk 62thun, thun ni. tp msih keja. cu bayang. bila kita kata, tal payahlah mak, duk ngn org je kat sni. dy jadi tak senang ati. kekadang org tua ni nak keja sb dy nak buang perasaan boring duk kat umah smbil tak buat apa2.

tu la kdg2 org pandang famili akak lain mcm, tp tu lah kenyataannya. dy takmo sushkan anak2. tp kita plak yg kena kutuk dek org. jd kita kena sabar je lah. pekakkan telinga. bg peluang kat mak buat apa yg dy nak. yg ptg mak happy..humm

Hanny Esandra said...

mungkin pak cik tu jenis tak suka duduk rumah terima duit anak2 kut? mngkin dah biasa kerja kan.. :)

 
.SEMUA HASIL NUKILAN OLEH ATIE ISKANDAR BHD.